+- +-

Recent Topics

JD is jarig vandaag!!! by admin
Today at 01:02:11 AM

Arian78 is jarig vandaag!!! by admin

jercor is jarig vandaag!!! by admin

3maurice6 is jarig vandaag!!! by admin

Eelco is jarig vandaag!!! by admin

Todays Birthdays

Artikelen

Wanneer weer gerust ademen?
Rating *****
Comments 0
Views 5066
By: Knibbel
Date December 28, 2012, 11:02:17 PM
Geef nooit je bankrekening of bankpas af
Rating *****
Comments 0
Views 7955
By: peter
Date September 13, 2011, 07:52:00 PM
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
Rating *****
Comments 0
Views 10786
By: Dick
Date June 02, 2011, 09:01:23 AM
De Wet schuldsanering natuurlijke personen (WNSP)
Rating *****
Comments 0
Views 9602
Date March 27, 2011, 10:28:00 PM
Het Minnelijk traject
Rating ****
Comments 0
Views 9485
Date February 27, 2011, 09:51:14 PM
Case Incasso kosten (Rapport Voorwerk II)
Rating *****
Comments 1
Views 7354
By: Ton
Date August 01, 2010, 10:29:26 AM
BKR coderingen
Rating *****
Comments 1
Views 12216
Date May 30, 2010, 02:43:56 PM
Cre?ren van Financieel Overzicht
Rating *****
Comments 3
Views 8621
By: peter
Date May 09, 2010, 04:14:24 PM

Author Topic: Vraagje over de toeslagen, moet dit de boedel in??  (Read 2859 times)

Offline tonnie64

• Vip Members
  • Top Poster
    • View Profile
Re: Vraagje over de toeslagen, moet dit de boedel in??
« Reply #10 on: October 24, 2016, 03:43:52 PM »
Ik denk dat je het niet helemaal goed begrijpt Schuldregeling, ten eerste ben ik een zij en ik sta niet onder bewind en draag niets af, omdat mijn inkomsten niet genoeg zijn en mijn bw is een wnsp bw die er alleen voor de schuldeisers is .dus neem aan dat zij wel weet wat ze doet.Beetje onzinnig, dat het eerst in de boedel gestort moet worden en dan naar mij, dus denk dat je niet weet waar je over praat.

Offline ollie bollie

• Top Poster
    • View Profile
« Reply #11 on: October 24, 2016, 10:00:53 PM »
Hoi Tonnie,

Ik heb mijn bw al 3 x op een fout van haar gewezen en zij is ook van de wsnp. Ga er dus niet zo maar van uit, dat het wel goed zit met een bw van de wsnp.

Wat betreft je vraag over toeslagen. Bij ons (ik wel in de schuldsanering, vriendin niet) wordt de zorgtoeslag van mijn vriendin wel in de berekening van het vtlb meegenomen (ik ben alleenverdiener), maar de toeslag wordt wel gewoon op haar rekening gestort. Mijn salaris overigens ook gewoon op mijn rekening. Ik heb zelf geen recht op toeslagen, dus ik kan je helaas niet zeggen hoe het er bij mij aan toe zou gaan.

Carpe diem!

Offline chapter

• Vip Members
  • Top Poster
    • View Profile
    • Fecbook groep voor advies bij schulden
« Reply #12 on: October 24, 2016, 10:49:13 PM »
Je vtlb is exclusief toeslagen deze zijn op vtlb al in mindering gebracht. En verstandig want grootste deel mensen in wsnp beheren hun inkomen zelf. En logisch ook dat gecorrigeerd wordt in vtlb. Anders zou iemand in bijstand toeslagen en inkomen hebben en iemand met hoger inkomen en geen toeslagen alleen vtlb. Die krijgen fictieve toeslag als correctie en kgb bovenop vtlb.

Offline chapter

• Vip Members
  • Top Poster
    • View Profile
« Reply #13 on: October 24, 2016, 10:52:42 PM »
Ik denk dat jij beschermingsbewind en wsnp flink door elkaar haalt. Huishoudelijke meeste hebben geen weekgeld en te maken met gkb. Dat is meestal alleen bij minnelijk het geval. Wsnp bwv is geen kassiere en verwacht dat je zelf inkomen kan optellen en boven vtlb kan afdragen. Toeslagen worden niet gezien als inkomen.
Toeslagen gaan inderdaad in de boedel. Het kan zijn dat je vanuit het VTLB wat extra geld krijgt maar dat zal nooit zoveel zijn dat je er meubels van kan kopen. Dat is alleen maar om van rond te komen.

Waarom gaan volgens jou de toeslagen terug de, boedel in?

Op papier moet het zo gaan. Alle inkomsten gaan in de boedel en je krijgt het VTLB terug. In de berekening van het VTLB zit natuurlijk ook de toeslagen. In de praktijk kan  het zijn dat de kredietbank of een bewindvoerder het makkelijker vind om de toeslagen naar de klant over te laten maken en dit in mindering op het VTLB te brengen zodat ze minder werk hebben. Risico is dat als de toeslagen dan niet goed lopen of de belastingdienst maakt een fout de klant meteen in de klem zit met het huishoudgeld zit waar het voor de meeste al lastig genoeg is om mee rond te komen. Je leest ook in Tonnie zijn verhaal dat hij eerst bij vrienden en familie aan moest kloppen. Een schuldeiser kan best een maand wachten op de afdracht maar de schuldenaar niet op geld om zijn boodschappen mee te doen.

Ik snap dat als het meteen op je rekening komt het niet voelt alsof het in de boedel moet maar uiteindelijk krijg je het geld gewoon via een andere route. Mijns inziens niet de beste route.

Offline chapter

• Vip Members
  • Top Poster
    • View Profile
« Reply #14 on: October 24, 2016, 10:54:24 PM »
Uit het vtlb rapport van wsnp bureau bureau Wsnp bv 6.2.7 Zorgtoeslag
De zorgtoeslag is bedoeld ter financiering van bepaalde kosten en wordt om die reden
niet als inkomen aangemerkt. Wel is de zorgtoeslag van belang voor het vaststellen van
het vtlb, zie paragraaf 3.2.

Offline Marjan12

• Top Poster
    • View Profile
« Reply #15 on: October 24, 2016, 11:18:16 PM »
Toeslagen gaan inderdaad in de boedel. Het kan zijn dat je vanuit het VTLB wat extra geld krijgt maar dat zal nooit zoveel zijn dat je er meubels van kan kopen. Dat is alleen maar om van rond te komen.

Waarom gaan volgens jou de toeslagen terug de, boedel in?

Op papier moet het zo gaan. Alle inkomsten gaan in de boedel en je krijgt het VTLB terug. In de berekening van het VTLB zit natuurlijk ook de toeslagen. In de praktijk kan  het zijn dat de kredietbank of een bewindvoerder het makkelijker vind om de toeslagen naar de klant over te laten maken en dit in mindering op het VTLB te brengen zodat ze minder werk hebben. Risico is dat als de toeslagen dan niet goed lopen of de belastingdienst maakt een fout de klant meteen in de klem zit met het huishoudgeld zit waar het voor de meeste al lastig genoeg is om mee rond te komen. Je leest ook in Tonnie zijn verhaal dat hij eerst bij vrienden en familie aan moest kloppen. Een schuldeiser kan best een maand wachten op de afdracht maar de schuldenaar niet op geld om zijn boodschappen mee te doen.

Ik snap dat als het meteen op je rekening komt het niet voelt alsof het in de boedel moet maar uiteindelijk krijg je het geld gewoon via een andere route. Mijns inziens niet de beste route.

Wat is jouw ervaring met de schulphulpverlening, want ik kan je niet volgen. Het zal wel aan mij liggen.

Offline Schuldregeling

• Top Poster
    • View Profile
« Reply #16 on: October 25, 2016, 09:13:56 AM »
- De huurtoeslag en zorgtoeslag en het kindgebonden budget mogen ook volledig behouden worden. Zoals uiteengezet in de paragrafen 3.2 en 3.3 worden deze wel meegenomen in de berekening van het vtlb.

3.2 Verhoging beslagvrije voet voor zorgpremiekosten

In het vtlb wordt volledig rekening gehouden met de premie die feitelijk voor de ziektekostenverzekering, inclusief eventueel aanvullende verzekering, wordt betaald.
Iedere meerderjarige moet zelf een basisverzekering voor ziektekosten afsluiten; minderjarige kinderen zijn gratis meeverzekerd met de ouder(s). De premie die voortvloeit uit het afsluiten van de verzekering moet door de schuldenaar zelf worden betaald.
De beslagvrije voet wordt verhoogd met alle door de schuldenaar betaalde ziektekosten-verzekeringspremies, ook de premies voor aanvullende ziektekostenverzekeringen minus de normpremie op Participatiewetniveau en de ontvangen zorgtoeslag. De volledige ziektekostenverzekeringspremie moet worden opgenomen, ongeacht soort of hoogte.
De zorgtoeslag waarop men aanspraak kan maken wordt individueel toegekend, maar wordt gebaseerd op het inkomen van de schuldenaar en zijn eventuele partner (artikel 2 lid 1 Wet op de zorgtoeslag).
Als de schuldenaar gehuwd is buiten gemeenschap van goederen of samenwonend is met een partner, wordt de totale correctie voor de ziektekostenpremie van hen samen (dus de door hen beiden al dan niet samen betaalde premie minus de door hen beiden al dan niet samen ontvangen zorgtoeslag) opgeteld bij de beslagvrije voet. Wanneer de partner, die niet is toegelaten tot de Wsnp, geen informatie wil verstrekken over zijn/haar inkomen en er wordt zorgtoeslag ontvangen, dan wordt geen rekening gehouden met de verhoging van de beslagvrije voet in verband met zorgpremiekosten.
Ook als niet bekend is of er zorgtoeslag wordt ontvangen, maar de schuldenaar zou hier gezien de hoogte van zijn inkomen wel recht op hebben, dan wordt de correctie op nihil gesteld.
Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de situatie waarbij de partners toeslagpartners van elkaar zijn en de situatie waarin dit niet het geval is. Voor het begrip partner wordt aangesloten bij de definitie van dit begrip in de Participatiewet

3.3 Verhoging beslagvrije voet voor woonkosten
Artikel 475d lid 4 sub b Rv luidt:
De beslagvrije voet wordt verhoogd met:
b. de voor rekening van de schuldenaar komende woonkosten verminderd met ontvangen huurtoeslag of woonkostentoeslag, voor zover de woonkosten, na deze vermindering, meer bedragen dan het bedrag, genoemd in artikel 17, tweede lid, van de Wet op de huurtoeslag, met dien verstande dat de verhoging van de beslagvrije voet niet meer bedraagt dan het huurtoeslagbedrag waarop de schuldenaar, uitgaande van de laagste inkomenscategorie, krachtens artikel 21 van de Wet op de huurtoeslag ten hoogste aanspraak heeft.

Je mag de toeslagen dus houden als ze op je rekening worden gestort omdat hier in je VTLB al rekening mee gehouden wordt. Ik vind alleen dat als je een bewindvoerder hebt dat de toeslagen naar de bewindvoerder moeten gaan zodat je gegarandeerd van de bewindvoerder het VTLB uitbetaald krijgt. Als er nu een probleem met het uitbetalen van je toeslagen is moet je het zelf uitzoeken terwijl de bewindvoerder er voor wordt betaald je financiën te regelen (€140 per maand). Als jij een maand geen toeslagen krijgt zit je meteen vast met je boodschappen geld en ik maak helaas vaak genoeg mee dat de belastingdienst een fout maakt en zomaar een bewoner op je adres bijschrijft zodat jij 1/2 maanden geen volledige toeslagen ontvangt. Het geld voor de afdracht van je schuldeisers blijft dan wel lekker in de pot staan. Die kunnen makkelijker twee maanden wachten dat dat de schuldenaar dat kan.
« Last Edit: October 25, 2016, 09:15:40 AM by Schuldregeling »

Offline chapter

• Vip Members
  • Top Poster
    • View Profile
« Reply #17 on: October 25, 2016, 11:29:47 AM »
Ik snap je niet eerst zeg je moet boedel in nu plaats je dat het behouden mag worden.
Grootste  deel in wsnp beheert eigen inkomen en gaat niets eerst boedel in om vervolgens eruit te halen. Zou ook rare constructie zijn want de 1 krijgt volledige toeslag ander niks. Degene met geen toeslagen krijgen weer hoger vtlb omdat toeslagen worden gecorrigeerd
Misschien moet je je wat meer verdiepen want geen enkele bwv krijgt 140 per maand. Weet je wel verschil tussen beschermingsbewind en wsnp bwv want je lijkt ermee te goochelen. En geeft zo mensen foute info. Voor hetzelfde geld had Tonnie je gelooft en bedrag betaald een de boedel. Krijg je het wel weer terug naar akkoord rc maar was niet nodig geweest. Nu heeft zij wijs gewacht en nu akkoord van wsnp bwv. Anders had het weken kunnen duren.

Nogmaals Schuldregeling je krijgt je vtlb en toeslagen. Is vtlb 1000 en huurtoeslag 300 en zorgtoeslag 50 krijg je dus totaal per maand  1350 euro
« Last Edit: October 25, 2016, 02:19:45 PM by chapter »

Offline burningspirit

• Vip Members
  • Top Poster
  • Be a glow and burning spirit (Rom.12:11)
    • View Profile
« Reply #18 on: October 25, 2016, 12:54:49 PM »
En degene die eigen administratie beheert en in de Wsnp zit, draagt zorg voor afdracht aan de boedel. Dit volgens de afspraken, gemaakt met wsnp bwv.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Offline tonnie64

• Vip Members
  • Top Poster
    • View Profile
« Reply #19 on: October 25, 2016, 01:22:01 PM »
Dank je Burningspirit, ik betaal mijn eigen dingen, mijn vtlb is op 1107 gezet en verdien 967 euro per maand, ik hoef niets in de boedel te storten om de reden dat ik te weinig inkomen heb, ben nu aan het solliciteren voor een aantal uur per week, werk bij mijn huidige werkgever er nu 26 uur per week en per 1 feb 30 uur per week, gisteren te horen gekregen dat 1 feb 2017 mijn laatste losse contract ingaat en dat het per 1 nov 2017 stilzwijgend omgezet gaat worden in een vast contract van 30 uur. Ik ben er super blij mee, alleen is het erg moeilijk om een baan te vinden  die aansluit op mijn huidige baan, je hoort vaak niet eens wat terug

Recente Berichten

JD is jarig vandaag!!! by admin

Arian78 is jarig vandaag!!! by admin

jercor is jarig vandaag!!! by admin

3maurice6 is jarig vandaag!!! by admin

Eelco is jarig vandaag!!! by admin

KV is jarig vandaag!!! by admin