+- +-

Recent Topics

BMK verbijsterd over stopzetten directe financiering kinderopvang by redactie
Today at 01:01:42 AM

lalalageld is jarig vandaag!!! by admin
Today at 01:01:21 AM

Marita is jarig vandaag!!! by admin

SjorsF is jarig vandaag!!! by admin

piet237 is jarig vandaag!!! by admin

Todays Birthdays

Artikelen

Wanneer weer gerust ademen?
Rating *****
Comments 0
Views 5065
By: Knibbel
Date December 28, 2012, 11:02:17 PM
Geef nooit je bankrekening of bankpas af
Rating *****
Comments 0
Views 7954
By: peter
Date September 13, 2011, 07:52:00 PM
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
Rating *****
Comments 0
Views 10782
By: Dick
Date June 02, 2011, 09:01:23 AM
De Wet schuldsanering natuurlijke personen (WNSP)
Rating *****
Comments 0
Views 9602
Date March 27, 2011, 10:28:00 PM
Het Minnelijk traject
Rating ****
Comments 0
Views 9484
Date February 27, 2011, 09:51:14 PM
Case Incasso kosten (Rapport Voorwerk II)
Rating *****
Comments 1
Views 7352
By: Ton
Date August 01, 2010, 10:29:26 AM
BKR coderingen
Rating *****
Comments 1
Views 12214
Date May 30, 2010, 02:43:56 PM
Cre?ren van Financieel Overzicht
Rating *****
Comments 3
Views 8620
By: peter
Date May 09, 2010, 04:14:24 PM

Author Topic: Besparen op de auto  (Read 5083 times)

Offline ollie bollie

• Top Poster
    • View Profile
Besparen op de auto
« on: January 24, 2016, 12:20:44 PM »
Voor sommige van ons zal bezit van een auto niet in het budget passen of gewoonweg niet toegestaan zijn door de bewindvoerder. Voor diegenen die wel de mogelijkheid hebben, volgen hier een aantal bespaartips.

Zelf rijd ik al een aantal jaren in een auto met een aanschafwaarde tussen de 400 en 1000 euro. Door de lage aanschafwaarde, hoef ik bijna niks af te schrijven op de waarde van de auto.Een nieuwe auto die je koopt bij de garage, zal al snel duizenden euro's in waarde zakken, wanneer je er de deur van de garage mee uit rijdt. Een tweedehands auto in mijn prijsklasse zal daar echter weinig last van hebben.(En de meesten van ons zullen eenvoudigweg niet het geld hebben om een nieuwe auto aan te schaffen.)

Doordat ik in goedkope auto's rijd, ben ik er in geslaagd om de kosten vrij laag te houden. Van belang is echter wel om een auto uit te zoeken, die in goede staat van onderhoud verkeert. Let daarbij vooral op het aantal vorige eigenaars en hoe lang de vorige bezitter de auto in bezit heeft gehad. Mijn huidige auto bijvoorbeeld, heb ik gekocht via marktplaats van een ouder echtpaar (75 jaar oud ongeveer en dan heb ik het over het echtpaar, niet over de auto...).

Via de rdw kan je door het kenteken in te voeren zien hoeveel eigenaars de auto heeft gehad en hoelang de auto in het bezit was van de vorige eigenaar. Bij mijn opel corsa diesel uit 2000 waren dat 4 eigenaars en heeft het echtpaar als laatste de auto 7 jaar in bezit gehad. Zij konden mij ook alle rekeningen voor het onderhoud laten zien in de afgelopen 7 jaar.

Een ouder echtpaar rijdt over het algemeen veel voorzichtiger dan een jonge gast die net zijn rijbewijs heeft, waardoor de staat van de auto een stuk beter zal zijn. Zeker wanneer de auto al jarenlang in het bezit is van de vorige eigenaar, alle rekeningen voorhanden zijn, kan je er wel vanuit gaan dat de auto goed onderhouden is.

Wel eerst even kijken welke brandstofsoort bij jouw kilometrage past. Veel kilometers? Diesel of gas. Weinig kilometers? Benzine. Reken even uit wat de auto kost aan de hand van de jaarlijkse belasting, verzekering, het verbruik en het aantal kilometers dat je per jaar rijdt.

Belangrijk bij het moment van aanschaf:
Nieuwe apk? Wanneer de apk tegen de datum aanzit, kan je tegen onverwacht hoge kosten aan lopen. Het is slechts een verplichte keuring met betrekking tot veiligheid, maar kan je hoge kosten opleveren, wanneer er iets niet in orde is. Een apkkeuring is slechts een moment opname, dus denk niet dat je een jaar zeker bent over de veiligheid van van je auto bent. Altijd opletten dus.

Distributieriem recent vervangen? Deze stuurt je motor aan en wanneer deze aan vervanging toe is, kan die bij het kapot springen enorm veel schade opleveren. Altijd even checken of er een rekening aanwezig is, die bewijst dat hij recentelijk vervangen is. Vervanging kost je honderden euro's en dat willen we niet hebben natuurlijk.

Deksel van de olie. Zit er een witte aanslag op, dan betekent dat de koppakking aan vervanging toe is. Er komt dan namelijk koelvloeistof in het oliesysteem terecht en dat is funest voor de motor. Witte aanslag kan ook voor komen door alleen korte stukjes te rijden, maar toch is uiterste voorzichtigheid geboden. Ikzelf zie in ieder geval af van aankoop, aangezien koppakking vervangen een dure grap is.

Deksel waterreservoir (voor de koeling, niet voor de ruitenwisservloeistof). Zit er olie in het water? Niet kopen, ook dit duidt op een lekke koppakking, net zoals witte rook uit de uitlaat.

Zijn de koppelingsplaten recentelijk vervangen? Laat de vorige eigenaar dat aantonen met een rekening. Ook dit is een dure grap, wanneer die vervangen moeten worden. Er komen namelijk veel arbeidskosten bij kijken.

Heeft de auto zijn periodieke beurten gehad? Aantoonbaar met rekeningen. Een goed onderhouden auto heeft minder last van slijtage en gaat daarom langer mee. Onderhoud kan je zelf doen en scheelt een bom duiten. Op internet kan je zien hoe je zelf bijvoorbeeld olie kan vervangen, filters kan vervangen, remvloeistof kan vervangen enz enz. Het meeste is niet moeilijk om te doen en zal je dan een hoop geld schelen.

Homokineten. Wanneer deze aan vervanging toe zijn, is dat hoorbaar bij scherp sturende bewegingen tijdens een proefrit. Ook een duur grapje en laat de auto maar staan als je knakkende geluiden hoort tijdens het sturen.

Onderdelen vervangen. Let erop dat er veel van jouw soort auto zijn verkocht in de loop der jaren. Het vinden van onderdelen zal een stuk goedkoper en makkelijker zijn, wanneer er onverhoopt toch iets stuk gaat en vervangen moet worden.

Wanneer ik iets moet vervangen, kijk ikzelf altijd op www.onderdelenlijn.nl . Kan ik het zelf vervangen, doe ik het zelf. Is het te moeilijk, koop ik het onderdeel via de website en ga met mijn auto naar de garage om het daar te laten vervangen. Je bespaart dan op de winst die een garage rekent voor een onderdeel en betaalt alleen arbeidsuren.

Het is dus mogelijk om een deugdelijke auto voor weinig geld te kopen, waar je nog jarenlang in kan rijden. Wanneer je merkt dat er dure investeringen gedaan moeten worden, die de auto niet meer waard is, verkoop hem dan. Er zijn altijd mensen die een auto zoeken voor een korte periode. Die mensen zijn ook geneigd om je een prijs te betalen, die dicht tegen de aanschafwaarde aanliggen. Je hebt dan bijna geen verlies op de aanschafwaarde van je auto.

Zodoende rijd ik nu al jaren in goedkope auto's, zonder al teveel hoge kosten. Mocht een reparatie veel te duur worden, krijg je bij de sloop altijd nog wel 100 tot 150 euro terug. Dus als ik dan moet kiezen tussen een reparatie van, zeg 600 euro, of een andere auto, dan verkoop ik hem aan de sloop en zoek een andere auto voor dat bedrag. Daarom probeer ik altijd een buffertje achter de hand te hebben, zodat ik een reparatie of een andere auto kan kopen.

Het is even zoeken op marktplaats of andere sites, maar het loont zeker. Er zullen gegarandeerd veel wrakken tussen zitten, maar die kan je er tussenuit filteren. Wordt niet verliefd op een auto (spreek uit ervaring), maar let op het verbruik. Dat zal namelijk je variabele kosten grotendeels bepalen. Om even een voorbeeld te noemen: ik heb in het verleden al een mooie passat op de kop getikt voor 750 euro, keurig onderhouden en zag er prachtig uit, maar het verbruik was dermate hoog dat ik de auto binnen 2 weken na aanschaf weer verkocht heb. Overigens voor 300 euro meer dan ik er voor betaald heb en zodoende had ik dus een leuk bedrag over voor een andere auto én een buffertje. :)

Carpe diem!

Offline burningspirit

• Vip Members
  • Top Poster
  • Be a glow and burning spirit (Rom.12:11)
    • View Profile
Re: Besparen op de auto
« Reply #1 on: January 24, 2016, 12:46:27 PM »
Hartelijk dank Ollie  Bollie voor deze heldere uiteenzetting. Ook al hebben wij geen auto, er is er wel eentje die wij regelmatig mogen gebruiken. Deze tips komen dan ook heel goed van pas!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Offline Jiske

• Top Poster
    • View Profile
« Reply #2 on: January 24, 2016, 01:22:23 PM »
Ik heb al 8 jaar geen auto meer, wel een fiets met trapondersteuning van nu bijna 5 jaar oud.
KM stand 7960, waar ik zuiniger op ben dan ooit op welke auto dan ook.

Bespaar per week 5,25 omdat ik niet de bus hoef te nemen naar de markt in de stad en ik ga 1 keer in de 2 maanden met de fiets naar de kapperschool voor 9,50, dat is een besparing van 6,00 per maand. (Kapper hier in het dorp kost 22,00)
Maakt samen een besparing van 27,00 euro per maand, zonder de besparingen op aanbiedingen in de supermarkten, die ik allemaal afsjees met mijn ijzeren ros.

De aanschaf van de fiets heb ik al terugverdiend en de fiets levert me dus geld op nu.

Het went allemaal op den duur.

Offline gewoon

• VIP-2
  • Top Poster
    • View Profile
« Reply #3 on: January 24, 2016, 11:24:30 PM »
Ha fijn draadje,  mijn belangrijkste tip is dat je iemand als Ollie Bollie meevraagt,  en te denken op zoek naar een nieuwe auto.

Ook belangrijk heeft de auto misschien lang stilgestaan,  geeft ook problemen later en kan ook een goede reden zijn om er een nieuwe riem te plaatsen,  en de remmen in regelmatig controleren op slijtage.

Offline ollie bollie

• Top Poster
    • View Profile
« Reply #4 on: January 24, 2016, 11:41:41 PM »
Wanneer een auto lang heeft stil gestaan, koop ik hem inderdaad ook niet. Hij staat meestal niet voor niks stil. Kan je eenvoudig zien door te kijken naar de remschijven. Wanneer die ernstige roest vertonen, staat de auto al een tijdje stil. Meestal zijn de rubbers bij de deuren ook behoorlijk uitgehard.

Daarom koop ik altijd auto's met een nieuwe apk, want dan zijn de remmen en andere onderdelen recent gecontroleerd op deugdelijkheid.
Carpe diem!

Offline Knibbel

• Vip Members
  • Top Poster
    • View Profile
« Reply #5 on: January 25, 2016, 09:04:46 AM »
Inderdaad erg handig en zinnig deze tips. Zelf hebben wij al een aantal jaren geen auto meer, voor mij geen probleem want ik heb geen rijbewijs, mijn man echter 'droomt' van het moment wanneer hij straks weer een tweedehands autootje kan kopen. Na al die jaren autoloos te zijn en ondanks dat hij het wel accepteert voelt manlief zich nog altijd niet 'compleet', voor hem hoort een auto er blijkbaar nog altijd bij....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Offline ollie bollie

• Top Poster
    • View Profile
« Reply #6 on: January 25, 2016, 10:54:10 AM »
Ik snap precies wat je man bedoelt, Knibbel! Voorheen heb ik ook zonder auto gezeten en dat was erg lastig om een baan te vinden. Het was voor mij een grote uitkomst, dat een vriend van mij zijn auto weg deed voor 100 euro, een golf 3 met nog 3 maanden keuring. Het ding zag er niet uit, maakte schurende geluiden vanuit de versnellingsbak en de verwarming deed het niet. Maar het heeft me wel geholpen bij het vinden van een baan. In de drie maanden tot de keurig heb ik wat aan de kant kunnen leggen voor een beter autootje en door slim in te kopen, heb ik nu een betrouwbare auto.

Ik hoop dat jullie ook snel weer de mogelijkheid hebben om een auto te bezitten, want het vergroot je wereld toch weer wat. Ik heb bijvoorbeeld een daihatsu cuore gereden, zeer kort maar, aangezien door mijn lengte de auto veel te klein voor mij was, maar die was spotgoedkoop. Kostte 9 euro belasting per maand en 15 euro aan verzekering. De aanschafwaarde was 400 euro en de tips die ik hiervoor heb gegeven, zouden er voor gezorgd hebben, dat ik ook een tijdje goedkoop auto zou kunnen rijden met dit autootje.

Klinkt misschien als toekomstmuziek, maar ik weet zeker dat het op een gegeven moment weer bereikbaar wordt.
Carpe diem!

Offline burningspirit

• Vip Members
  • Top Poster
  • Be a glow and burning spirit (Rom.12:11)
    • View Profile
« Reply #7 on: January 25, 2016, 03:27:25 PM »
Haha.... het is toch blijkbaar wel een beetje een mannending zo'n auto. Mijn man is ook verkikkerd op auto's maar accepteert het nu wel dat wij er 'even' geen hebben. Scheelt dat er een auto is, die hij af en toe mag gebruiken, anders ben ik bang dat het sjagrijn wel regelmatig toe zou slaan.  ;D
Zo te lezen zijn vrouwen gemakkelijker wat dat betreft. Ik probeer ook het positieve ervan in te zien: op de fiets krijg je ook nog wat lichaamsbeweging en frisse lucht. En in het openbaar vervoer kun je nog eens een praatje maken, of verrast worden (zoals ik laatst) door een spontaan concert op de vleugel in de stationshal.  ;D ;D ;D Kan het aanbevelen: voor de verandering eens met de bus of de trein  8)

« Last Edit: January 26, 2016, 12:57:18 AM by burningspirit »
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Offline sacredfour

• Member01
  • Lid
    • View Profile
« Reply #8 on: January 25, 2016, 03:34:52 PM »
Misschien kan ik daar nog wat aan toevoegen. Gebruik de fiets voor kleine afstanden of ga  lopen. Bij korte ritten gebruikt de auto veel brandstof. Voorkom parkeergeld. Ben je bereid een aantal kilometers te lopen dan kan je altijd wel parkeren zonder kosten. Ik parkeer altijd net buiten het stadscentrum, dit scheelt mij minstens een paar euro per keer en het zorgt ervoor dat je ook nog wat beweging krijgt. Dan heb ik het nog niet eens over de mogelijke boete die je kan krijgen als de parkeertijd overschreden is. Ga niet naar de grote merkgarages, maar zoek een garage waar het uurtarief voor onderhoud niet boven de 75 euro ligt.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Offline gewoon

• VIP-2
  • Top Poster
    • View Profile
« Reply #9 on: January 25, 2016, 09:38:29 PM »
Ha BS het zal inderdaad meer een mannen ding zijn,  voor mij is die iedere dag nodig om mijn werk te doen en rij extreem veel kilometers.

En het rare is dat ik nog een wens heb om eens ergens met de trein naar toe te gaan lijkt mij best leuk is een beetje de om gekeerde wereld, maar ja in de file staan heb ik echt een hekel aan.

Nog een tip voor wie ooit voor zichzelf wat gaat doen,  veel kosten kun je op de zaak verwerken.

Olllie Bollie ben ook vaak heel gelukkig als ik wat zelf heb gedaan, eerst omdat het dan echt goed is gedaan, maar vaak ook omdat het zo veel tijd bespaart,  los dus van de kosten besparing.

En heb nieuw gereden ooit,  en kan zeggen dat ik nu met veel meer plezier rij,  de auto word een stukje van je zelf al doende,  en ziet er nu  mooier uit dan die vroeger bij de dealer in de showroom stond.

Recente Berichten

BMK verbijsterd over stopzetten directe financiering kinderopvang by redactie
Today at 01:01:42 AM

lalalageld is jarig vandaag!!! by admin

Marita is jarig vandaag!!! by admin

SjorsF is jarig vandaag!!! by admin

piet237 is jarig vandaag!!! by admin

Mr2000 is jarig vandaag!!! by admin