+-

Author Topic: Eten uit de voorraad... of hoe kom jij de dure tijd door?  (Read 4216 times)

Offline Meelezertje

• Vip Members
  • Top Poster
Eten uit de voorraad... of hoe kom jij de dure tijd door?
« on: December 07, 2015, 09:39:06 PM »
Voor ons is het best een dure maand. Vanwege (klein)kinderen die we graag wat wilden geven.  En van al dat luxe eten wat nu in de "aanbieding" is ,schiet ik  niet veel op.  Alleen afgelopen weekend de 2 x gourmetschotel van de a.ldi voor 2 x 3,99 gekocht voor kerst.
Ik ben erg blij dat ik mijn boodschappengeld deze laatste weken van het jaar kan halveren tot 35 euro per week voor ons drietjes. Want  het plan is om de diepvries en voorraadkast leeg te eten. De afgelopen maanden zijn die bij stukje en beetje gevuld. Meer opgespaard dan we hebben opgegeten tot nu toe. Nu hoop ik er profijt van te hebben.
Wat heb ik zoal.
Veel gehakt en ander vlees, vleeswaar,friet en snacks uit vorige aanbiedingen in porties in de vriezer.  En bramensap,en appelmoes. Veel diepvriesgroente, veel conserven pot groente, 2 x pak koffie, veel pakjes thee, 2 x hagelslag, 2 x pindakaas, ketchup, frietsaus, broodmixen, gedroogde appeltjes,afwasmiddel enz
Elke week ga ik nu mijn weekmenu bouwen rond de aanwezige dingen uit de voorraad. In het nieuwe jaar  komt de schoonmaak en starten we opnieuw met het zachtjesaan opbouwen.

Hoe komen jullie deze dure tijd door?
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Offline Knibbel

• Vip Members
  • Top Poster
Re: Eten uit de voorraad... of hoe kom jij de dure tijd door?
« Reply #1 on: December 08, 2015, 01:06:30 AM »
Ook voor ons een dure maand, alhoewel wij gelukkig in de loop der jaren hier iets beter mee hebben leren omgaan.  De maand december was voordien bij ons altijd de maand waar het geld als sneeuw voor de zon verdween. Normaal gesproken zorgde de dure maand december bij ons altijd voor grote geldproblemen in januari. Meneer Knibbel krijgt ipv eind december, vanwege de feestdagen, al halverwege de maand zijn loon uitbetaald. Dit was altijd 'dodelijk' voor ons. December, de maand bij uitstek voor dure cadeaus, nieuwe, mooie feestelijke kleding, lekker en uitgebreid eten. Je deed aan deze hetze mee omdat je dacht dat het zo hoorde. Tot na de feestdagen en je met een flinke kater achterblijft. En ondanks al mijn beste voornemens ieder jaar, zat ik toch iedere keer weer in de eerste week van januari op zwart zaad terwijl voor de maand januari nog alle vaste lasten en andere betalingsverplichtingen voldaan moesten worden. 

Sinds wij zo'n jaar of drie geleden door onze schuldenproblemen tot bezinning zijn gekomen doen wij nu  deze maand sober aan en dat bevalt heel goed. Cadeautjes voor de kleintjes met Sinterklaasafeest worden al van te voren door het jaar bijeen verzameld (binnen een bepaald budget) en met de kerst krijgen de kleintjes echt een 'kleinigheidje' en de 'groteren' ook een klein en 'betaalbaar' cadeautje. Van de andere kant verlangen wij ook van hun kant geen 'royaal' cadeau, maar een eenvoudig, klein en goedkoop aardigheidje. En daar kan zich iedereen heel goed in vinden, want er zijn er meerderen die moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. Het gaat echt alleen om het kerstgevoel, de kerstgedachte... In tegenstelling tot voorgaande andere jaren, steken wij ons met de kerst ook niet meer in het nieuw. Het gaat toch ook niet erom of het nieuw of gala is, als het maar netjes en schoon is....

Ook het kerstmaal is niet meer zo 'royaal en uitbundig' . Niets geen driegangenmenu maar een gewone maaltijd, maar dan even iets anders en wat meer tafelversiering van groen en kaarslichtjes. En iedereen neemt iets van drinken of eten mee. Super gezellig.

Maar dit jaar heb ik het gewoon geweldig goed, onze zoon heeft ons en wat andere familieleden uitgenodigd om kerst bij hun te vieren, dus hier liggen 2 flessen heerlijke rode wijn van de Aldi voor 4,90 die wij die dag meenemen.

En mijn diepvriezer Meelezertje, die begint ook al weer aardig leeg te raken, die heb ik al zitten leeg eten....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Schulden Forum

« Reply #1 on: December 08, 2015, 01:06:30 AM »

Offline burningspirit

• Vip Members
  • Top Poster
  • Be a glow and burning spirit (Rom.12:11)
« Reply #2 on: December 08, 2015, 01:58:17 AM »
Onze diepvries..... die moeten we wel leegeten nu, want de deur heeft een poosje op een kiertje gestaan, niet zo heel lang maar toch genoeg voor overmatige ijsvorming. Dus ik probeer nu via internet leuke feestelijke recepten te vinden, die weinig kosten en vanuit de diepvries worden gestart. Dit heb ik wel vaker gedaan en inderdaad kun je met wat je in huis hebt ook heel leuke versieringen en gezellige en lekkere dingen maken. Ik heb al even geleden wat kaarsen en waxinelichtjes ingekocht, toen die in de aanbieding waren, dus dat zit alvast goed.

En aan cadeautjes doen we nauwelijks. Zelfs voor de twee jarigen in december houden we het eenvoudig. En daarover is geen discussie meer, mijn schoonfamilie is nooit overdreven geweest en met mijn eigen familie heb ik amper contact. Ik mis dat wel, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Wie weet zoekt iemand plotseling contact. Dan ben ik blij. En als het niet gebeurd, dan is het dus gewoon de tijd nog niet.

Als ik nu aan de december feestdagen denk, dan verlang ik ook echt alleen maar naar een beetje rust. Wat genoeglijk samen zijn, naar de kerk om mijn broeders en zusters te ontmoeten en verder een wandeling in het bos, wat voor weer het ook mag zijn. Ik zie het helemaal zitten.

Waar ik ook aan terugdenk is aan alle stress die de discrepantie tussen inkomen en uitgaven telkens weer geeft. Op dit moment zitten we weer eens in de spagaat. Niet door onze eigen uitgaven (voor ons is het nogal simpel: geld dat je niet hebt kun je ook niet uitgeven) maar door het gedoe met instanties van wie de websites niet werken, of slecht bereikbaar zijn, of fout op fout stapelen. Aanvragen om financiële ondersteuning in de kosten voor bijvoorbeeld schoolmaterialen, die zeer stroperig verlopen waardoor we een groot deel van ons leefgeld in regelingen hebben moeten stoppen, waardoor dan simpelweg onze voorraadkast weer leeg is. Maar weet je, dan komt in mij weer de hoopvolle gedachte naar boven: als God zorgt voor de musjes in het veld, zou hij dan niet voor ons zorgen? En steeds gebeurd dat ook: er komt een oplossing precies op het goede moment zonder dat we er iets voor hoeven doen. Als ons brood op is komt opeens de buurman met 8 broden aanzetten, over van de voedselbank in de buurt, omdat ze door het slechte weer niet zijn opgehaald. Dat soort dingen. En toen ik eens geen kleren had om me fatsoenlijk mee voor de dag te laten komen, kreeg via-via een complete garderobe, nette shirts, jasjes en pantalons, precies in mijn maat (korte armen en benen, maar wel een wat voller postuur  ;D). Kortgeleden heb ik twee paar schoenen gekregen die perfect passen bij mijn uniform dat ik draag bij mijn vrijwilligerswerk op de historische tram: een kleine hak en comfortabele pasvorm.... en ja hoor precies mijn maat en niet veel gedragen! Zo is er steeds wel iets. En ik ben er blij mee. En dan heb ik gelukkig een man die af en toe zegt: "We hebben niet zo veel nodig". Dezelfde man die in vroeger jaren soms geld uit gaf als water  ;D ;D ;D

Over de feestmaand maak ik me dan ook niet echt zorgen. Dat was vroeger wel eens heel anders. Nu boor ik in mezelf de dingen aan die me al mijn leven lang diep tevreden kunnen maken. Simpel genoegens als handdoeken op kleur in de kast leggen. Of opruimen en afscheid nemen van heel veel spulletjes waar ik al jaren niet meer naar omkeek. Of eventjes net doen alsof we gaan verhuizen en in dat perspectief me ontdoen van allerlei overtollige ballast, zowel mentaal als materieel.

De hoop die mijn geloof me geeft is enorm groot en troostend. En dat kost helemaal niks. Zelfs de auto, waarmee we bijvoorbeeld naar de kerk reden en die ik zelf hopeloos in de prak reed een paar maanden geleden... is vervangen door een exemplaar, dat we voor bijna niks ter beschikking kregen van mensen die twee auto's teveel van het goede vonden.... ja echt, dit soort dingen gebeurd gewoon! Al is de auto niet van ons, we kunnen die gebruiken als we dat graag willen. Daardoor denken we ook steeds na en kiezen als eerste voor fiets of lopen en pas in laatste instantie voor de auto. Mooie levenslessen zijn dat. Niks is gewoon, alles is speciaal en we genieten er dubbel van.

En vandaag vond ik bij mijn zoveelste zoek- en opruimactie twee schriften. Eentje perfect geschikt voor de kalender die ik wilde maken voor de WSNP periode. En ook nog eentje met een indeling die geschikt is voor het bijhouden van een maandplaatje in deze periode. Ik had het idee al en nu hoef ik er niks voor te kopen ook! Jah! 2015 was een heel goed jaar. En we gaan vol goede moed naar het volgende. 2016!

En nu ga ik nog even kijken naar recepten met rode kool  ;D ;D ;D liefs van mij
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Offline Katniss

• Top Poster
  • Je leven vereenvoudigen, is het moeilijkste wat er
« Reply #3 on: December 08, 2015, 07:31:31 AM »
Wat fijn om te lezen hoe de mensen het hier oppakken...

Voordat mijn ex de deur uit wandelde was het bij ons ook altijd: duur en overdadig. Nu staat gezelligheid hoog in het vaandel. Zo hebben wij sinterklaas gevierd met onze pubers door iedereen een paar leuke gerechtjes op te laten schrijven. Daarna de lootjes getrokken en maakte iedereen een van de gerechtjes op het lootje. Op die manier hebben we het ook redelijk netjes gehouden (mijn vriend heeft gelukkig geen last van schulden). Het was heel erg gezellig en iedereen heeft zich prima vermaakt.

Met Kerstmis zijn de kinderen van mijn vriend er alleen tweede kerstdag, mijn dochter komt pas na Kerstmis. De eerste kerstdag gaan wij naar een vriendin die dit jaar een behoorlijke tijd afhankelijk geweest is van de voedselbank, dus het ook echt niet breed heeft. We gaan lekker wandelen met de honden en zorgen dat we een eenvoudige maar lekkere maaltijd meenemen. We zullen ons prima vermaken zonder dure kado's. Voor mij is Kerstmis een feest van samen en het licht brengen bij mensen die dat nodig hebben.

Sinds dat ik bij mijn vriend over de vloer kom, verdwijnen er regelmatig porties eten de vriezer in. Hij kocht wel dingen in de aanbieding om in de vriezer te leggen, maar hij at eigenlijk altijd alles op. Zelfs al was het eigenlijk te veel. Nu vindt hij het eigenlijk ook wel erg prettig dat er kant en klaar eten (lasagna, verse nasi, stamppot enz) voor hem in de vriezer liggen. Hij eet gemiddeld van de 5 dagen, 3 dagen uit de vriezer.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Offline choices

• + Lid
  • **
« Reply #4 on: December 09, 2015, 01:39:45 PM »
Ik ben alleenstaand en kan gelukkig bij familie terecht
voor eten en zelf overleef ik met 150pm

Schulden Forum

« Reply #4 on: December 09, 2015, 01:39:45 PM »

Offline Jiske

• Top Poster
« Reply #5 on: December 09, 2015, 02:47:00 PM »
Ik plak door het jaar heen de zegeltjes van Jumbo, dat zijn 5/6 boekjes per jaar a 26 euro en die ruil ik in, in december, verder hamster ik aanbiedingen. Op het laatst van het jaar in de dure decembermaand  is er dan toch een leuk bedrag te besteden, al doe ik geen echt gekke dingen.
Vorig jaar had ik daardoor zelfs geld gespaard om een Canon printer bij Kruidvat te kopen.
« Last Edit: December 09, 2015, 02:51:27 PM by Jiske »

Offline flits

• Top Poster
« Reply #6 on: December 10, 2015, 02:47:44 PM »
ik ben alleenstaand dus ik hoef geen kadootjes weg te geven dat scheet al een hoop en verder spaar ik zegels van de Albert Heijn levert 52 per vol boekje op  dit zijn leuke bedragen als je ze inwisselt boven op je weekgeld dan koop ik altijd wat exta vooraad wat dan weer opgaat als ik in de ziektewet zit
Remember life is not just about surviving the storm...It's about learning to dance in the rain even when things are pouring down around you!

schulden vrij sinds 29 december 2016

Offline Meelezertje

• Vip Members
  • Top Poster
« Reply #7 on: November 24, 2017, 03:13:06 PM »
Een tip voor hen die een voorraad willen aanleggen.
Ik kocht vandaag 12 potten jam van g'woon merk bij de EMTE voor €5,04. Tot en met morgen is er een actie van 2 halen 1 betalen. Normale prijs is  84 cent per pot. Nu dus nog maar €0,42.
Deze reclame geldt ook voor vlokken, hagelslag ed van g'woon.

Zo kun je hoppen van de ene aanbieding tot de volgende. Er zijn inmiddels vele producten waar ik nooit meer de normale prijs voor betaal.

« Last Edit: November 24, 2017, 03:15:41 PM by Meelezertje »
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Offline Joost

• Top Poster
« Reply #8 on: November 24, 2017, 04:48:55 PM »
Dit doen wij nu ook en het scheelt echt in de kosten van boodschappen. Wij lezen eerst de reclame, voordat wij boodschappen gaan doen. Wij zijn nu ook hoppers  :)

Schulden Forum

« Reply #8 on: November 24, 2017, 04:48:55 PM »

Offline Marjan12

• Top Poster
« Reply #9 on: November 25, 2017, 01:07:53 PM »
Zo kun je hoppen van de ene aanbieding tot de volgende. Er zijn inmiddels vele producten waar ik nooit meer de normale prijs voor betaal.

Ik ben ook zo'n hopper geworden en het scheelt echt veel geld, als je het over een jaar bekijkt. Het zijn maar kleine aanpassingen hoe je boodschappen doet en het scheelt zoveel.

Offline Katniss

• Top Poster
  • Je leven vereenvoudigen, is het moeilijkste wat er
« Reply #10 on: November 27, 2017, 07:08:28 AM »
Op die manier plan ik ook altijd mijn weekmenu.

Verder heb ik ook veel dingen in vriezer. Vaak veel hele maaltijden voor 1 persoon, maar ook groente waar ik meer van heb gekocht toen het goedkoper was.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

+-User

Welcome, Guest.
Please login or register.

Forgot your password?

+-Stats ezBlock

Members
Total Members: 3077
Latest: Mesave
New This Month: 3
New This Week: 0
New Today: 0
Stats
Total Posts: 43611
Total Topics: 5495
Most Online Today: 201
Most Online Ever: 343
(August 02, 2018, 03:59:07 PM)
Users Online
Members: 1
Guests: 58
Total: 59

Laatste berichten

Huisdieren by abnormaal
Yesterday at 06:35:18 PM

spaardoel by chapter
August 12, 2018, 10:46:54 PM

leefgeld schulden stand by flits
August 12, 2018, 10:56:29 AM

Warm by Marjan12
August 11, 2018, 04:15:36 PM

Kleine dingen om blij van te worden. by chapter
August 08, 2018, 11:51:53 AM

LoanRider by jan
August 04, 2018, 07:45:11 PM

Raam stuk by Freek en Jolanda
August 04, 2018, 02:30:01 PM

Mijn Schulden meter by Freek en Jolanda
August 04, 2018, 02:29:23 PM

Nietig verklaring overeenkomst Flitskrediet n.a.v. Von EmCLI:NL:RBROT:2018:5661 by marco
August 04, 2018, 10:44:05 AM

Rechter blijft maar BKR-registraties schrappen by Abel
August 03, 2018, 10:36:24 AM

Ontwikkelen op het gebied van Flitskredieten by jan
July 31, 2018, 12:01:17 AM

navraag loon en e.d. by sacredfour
July 30, 2018, 08:11:40 AM

hypotheek verstrekken by abnormaal
July 28, 2018, 02:49:06 PM

Wij wensen jonathanvdb welkom op ons forum!! by admin
July 28, 2018, 10:04:41 AM

Iamsogood is jarig vandaag!!! by admin
July 28, 2018, 01:01:29 AM

Abby is jarig vandaag!!! by admin
July 28, 2018, 01:01:29 AM

Aal199222 is jarig vandaag!!! by admin
July 27, 2018, 01:01:16 AM

Aal1992 is jarig vandaag!!! by admin

levenslang is jarig vandaag!!! by admin

Wij wensen DonkeyKony welkom op ons forum!! by admin
July 26, 2018, 10:28:36 PM

Garantstelling Flitskrediet mag niet uitspraak EmCLI:NL:RBROT:2018:5661 by abnormaal
July 26, 2018, 06:45:18 PM

trissie is jarig vandaag!!! by admin
July 26, 2018, 01:00:50 AM

Abigail is jarig vandaag!!! by admin

Mace is jarig vandaag!!! by admin

19962017 is jarig vandaag!!! by admin
July 25, 2018, 01:01:40 AM

Merel is jarig vandaag!!! by admin
July 25, 2018, 01:01:40 AM

Wij wensen 22 welkom op ons forum!! by admin
July 25, 2018, 12:13:45 AM

Ombudsman positief over wetsvoorstel herziening beslag & executierecht by redactie
July 24, 2018, 01:00:20 PM

Amandavs is jarig vandaag!!! by admin
July 24, 2018, 01:00:59 AM

Wij wensen Autodidact welkom op ons forum!! by admin
July 23, 2018, 12:24:05 PM