+-

Author Topic: Sinterklaas en Kerst  (Read 2595 times)

Offline Marjan12

• Top Poster
Sinterklaas en Kerst
« on: November 19, 2015, 09:45:32 PM »
Hoe gaan jullie om met Sinterklaas en de kerst? Doen jullie een kleinigheid of doen jullie totaal niets. Hoe vertel je kind, dat het dit jaar, niets of een kleinigheid krijgt?

Offline burningspirit

• Vip Members
  • Top Poster
  • Be a glow and burning spirit (Rom.12:11)
Re: Sinterklaas en Kerst
« Reply #1 on: November 19, 2015, 10:34:31 PM »
Wij doen dit al jaren zeer eenvoudig. Het kost even wat tijd, maar onze kinderen zijn er aan gewend geraakt en hebben kleine (niet dure) dingen leren waarderen. Ergens moet je één keer een begin maken. Wij hebben van begin af aan, dat we weinig geld te besteden hadden, de kinderen op een voor hun begrijpelijke manier uitgelegd, waarom we alles goedkoper moeten regelen.
Wel moeten we nu soms even opnieuw uit gaan leggen, maar dat kost niet zo veel. Ze begrijpen het snel. Kinderen zijn flexibeler dan je vaak zelf denkt. Zo hebben wij dat ervaren. Ook hebben we ze de ruimte gegeven om te mopperen. Dat scheelde echt heel veel.

Voorbeeld: ik zie nog mijn dochter stampvoetend van kwaadheid bij de open dag van een school vandaan komen. De opleiding daar kon alleen gevolgd worden door kinderen met ouders die goed in de slappe was zaten. Mijn dochter liep te schelden en te sputteren: Altijd dat stomme rot-geld ook! Het is gewoon niet eerlijk!!! Ik heb haar laten razen en haar ook gelijk gegeven. Ze accepteerde het en vond een soortgelijke opleiding, waar niet al dat geld voor nodig was. En nu zit ze in het laatste jaar en maakt volop reclame voor haar school. De opleiding waar ze niet naar toe kon destijds, bestaat niet meer. Zo zie je maar.

Onze eigen houding met sinterklaas, kerst en verjaardagen heeft de kinderen tot mensen gemaakt die de eenvoud verdedigen in hun eigen vriendenkring. Wij zijn hier meteen mee begonnen toen ze nog jong waren, maar ook wat oudere kinderen kunnen nog heel goed switchen. Die kun je ook nog heel goed laten zien hoe waardevol iets kan zijn, zonder dat het veel kost.
Overigens heb ik gezien hoe een neefje, kind van ouders met een normaal inkomen, ontzettend blij was met iets kleins dat hij van opa en oma kreeg. Die jongen is nu piloot en kan zijn hoofd boven water houden, ondanks het feit dat hij geld heeft moeten investeren in zijn opleiding en naar het buitenland moest verhuizen om eindelijk eens aan het werk te kunnen.

Gewoon goed uitleggen waarom je de dingen doet zoals je ze doet. Dat is behalve nu noodzakelijk, ook voor hun latere loopbaan en leven een belangrijke en waardevolle les. Succes Marjan!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Schulden Forum

« Reply #1 on: November 19, 2015, 10:34:31 PM »

Offline Chrissie

• Vip Members
  • Top Poster
  • waar een wil is, is een weg
« Reply #2 on: November 19, 2015, 10:43:18 PM »
Marjan

Schaam me altijd een beetje om te vertellen hoe wij het deden, bang voor de veroordeling. Maar toen onze kinderen klein waren tot dat onze jongste tien was heb ik ze altijd iets gekocht voor sinterklaas van 5 euro per kind. Er kon gewoon niet meer af vond het eten toch iets belangrijker dan cadeaus. Ze waren wel altijd blij met hun cadeaus al deed het me weleens zeer als ik hoorde dat andere kinderen op school meer ( grotere, duurdere) cadeaus hadden gekregen het voelde als dat ik ze tekort had gedaan.

Nu sinds twee jaar doen we het met de kerst maar dan kopen we niets maar maken iets leuks voor elkaar. Het gaat om het idee de sfeer. Maar daar loop ik soms tegen hetzelfde aan ben altijd blij als die tijd weer voorbij is, maar ze zijn nog steeds blij met alles.
Zeg gewoon ieder jaar eerlijk er kan niet zoveel af, dat doet soms zeer!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Offline chapter

• Vip Members
  • Top Poster
    • Fecbook groep voor advies bij schulden
« Reply #3 on: November 20, 2015, 12:59:03 AM »
sinterklaas doe ik al even niet meer aan met 3 pubers 12 15 en 16
Voorheen kregen ze 50 met verjaardagen en 50 met kerst. Dat is verlaagd naar 30
Leg daar maandelijks 25 voor apart

Offline Marjan12

• Top Poster
« Reply #4 on: November 20, 2015, 06:32:35 AM »
Jullie weten hoe kinderen tegen kado's aankijken, vooral als op school, sommige kinderen, dure kado's krijgen. De kinderen van arme ouders, worden hierdoor gek gemaakt en als ouder wordt je min of meer onder druk gezet om hieraan toch mee te doen. Dit is vooral gevoelsmatig en voelt aan of je een slechte moeder bent en dat je kind tekort doet. Ik nu niet uit naar de feest maand. Vooral nu de folders door de bus vallen met allerlei Sinterklaas kado's.

Schulden Forum

« Reply #4 on: November 20, 2015, 06:32:35 AM »

Offline Chrissie

• Vip Members
  • Top Poster
« Reply #5 on: November 20, 2015, 08:26:23 AM »
Mijn schoonfamilie pakt altijd groots uit, tot het afgrijselijke toe! Dan zit ik snel onderaan kwa gevoel dan is het niet meer van dat ik mijn gezin tekort doen maar meer van wat is dit voor onzin doe alsjeblieft normaal!! Waar zijn we in vredesnaam mee bezig  :o
In het begin wilde ze dat iedereen samen deed met sinterklaas toen waren onze kinderen heel klein nog geloof dat de jongste net 4 was. We deden de cadeaus allemaal in van die jute zakken er stonden vier zakken vol , had zelf maar 1 cadeau voor onze zoon en dochter erin gedaan van 5 euro, je wilt niet weten wat de familie erin had gedaan we zijn bepakt en bezakt weer naar huis gegaan we konden het niet eens tillen zoveel.

De kinderen vonden het niet eens leuk meer ze wilden niet eens meer uitpakken wilden alleen maar spelen en weet je waar ze meespeelden het simpelste van het simpelste een speelgoed autootje van nog geen paar euro. Ben op een gegeven moment samen met de kinderen naar huis gegaan was er helemaal klaar mee nam toen al heel veel van de cadeaus mee, mijn man moest nog blijven toen was nog niet eens alles uitgepakt, 3 uur zijn ze aan het uitpakken geweest! Heb voor mijn man toen een klein cadeautje gedaan maar ik had zelf niets maar de schoonfamilie kwamen met stofzuigers, boormachines aan teveel om op te noemen het ging allemaal tegen elkaar op!

Onze dochter is de 28 -ste december ook nog jarig maar ik wist niet eens meer wat ik haar moest geven, heb het meeste speelgoed van sinterklaas eerst op zolder gedaan als ik merkte dat ze met het ene waren uitgespeeld dan hield ik het het andere van zolder ( wisselen)

We hebben nooit weer met hun sinterklaas gevierd!
« Last Edit: November 20, 2015, 08:34:51 AM by Chrissie »

Offline Sander

• Top Poster
« Reply #6 on: November 20, 2015, 09:12:12 AM »
Wij proberen van de weekgeld iets te sparen ...
Lukt af en toe wel om iets te kopen .
Wij kopen t niet rond deze periode omdat de meeste speelgoed dan duurder worden  >:(
Is nog niet duur genoeg deze maanden .
Probeer ook is te kijken bij kinderhulp.nl

Deze hebben ons al enorm geholpen .
Wij hebben dankzij hun een gloednieuwe fiets gehad voor onze dochter
en kregen vorig jaar een waardebon van 200,- voor kinderkleding .
Dit was dan wel in samenwerking  met brillenwinkel omdat onze dochter een bril draagt .
Zij heeft hier toen ook mee in de krant gestaan ( onherkenbaar ) .
Dit jaar krijgen wij van actiepepernoot ook sintcadeau's .

Offline Meelezertje

• Vip Members
  • Top Poster
« Reply #7 on: November 20, 2015, 10:08:54 AM »
Als ma/ oma en pa/opa van veel kinderen en kleinkinderen is de kadopot aanzienlijk en moet ik er echt het hele jaar rekening mee houden. Maar zolang het enigszins kan wil ik daar toch geld energie in blijven steken.
Kerst vieren we niet met kado's. Maar met samen eten na de kerkdienst op eerste kerstdag met alle kinderen/kleinkinderen en ieder mag dan ook nog iemand meenemen. Alle kinderen brengen dan wat mee. Een voorgerecht/ hoofdgerecht of nagerecht of drinken enz.

Er wordt hier maandelijks een bedrag apart gezet voor verjaardagen/sinterklaas. Ik tel tamelijk precies uit het aantal verjaardagen/ kraamkadootjes/ bruiloften ik dat jaar kan verwachten. In de jaarbegroting kan ik invullen dat er in de dure maand een heel klein bedragje apart gezet wordt voor kado's. In goedkopere maanden is dat bedrag groter. Elke maand stort ik dat bedrag op een spaarrekening met aparte virtuele spaarpotjes. Kom ik iets voordelig en echt  leuks tegen voor iemand, dan koop ik dat vast uit die spaarpot. Ook koop ik van het huishoudgeld alvast weleens iets. Er ligt nu al heel wat klaar. Ook bijv zelfgenaaide en gebreide poppenkleertjes. Ook tweedehands duplo en lego en zo. Inderdaad niet nu kopen, maar op marktplaats in het voorjaar als mensen hun huis schoonmaken en ervan af willen. Let bij lego erop dat de werkbeschrijving er nog bij is.
Ik doe maar een klein bedrag per verjaardag. Ook voorde sinterklaas krijgen alle kleinkinderen maar een kadootje van rond de 10 euro. Ze krijgen ook altijd wel een kleinigheidje van de ooms en tantes;dus dat zit wel goed. Overvoeren hoeft ook niet,vind ik. In onze rijkere jaren zijn we begonnen met de volwassenen geen kado meer te doen met sinterklaas. Maar dan deden we de ieder kind/ schoonkind x 50 euro in een pot,die op de avond van sinterklaas verloot wordt. Die de pot heeft gewonnen, mag niet meer meedoen in de jaren erop. Wij vinden dat we hier niet mee kunnen stoppen, tot iedereen het een keer heeft gewonnen.  De leuke spanning zou ik ook niet echt willen missen. Ook als we dan later horen wat ze met het geld heb kunnen doen. Misschien dat we,als iedereen de pot heeft gewonnen, daarna met zn allen het bedrag inleggen.

Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Offline Knibbel

• Vip Members
  • Top Poster
« Reply #8 on: November 20, 2015, 10:31:27 AM »
Ook ik heb volwassen kinderen dus Sinterklaas komt alleen voor de kleinkinderen over de brug. Net als Meelezertje ben ik al maanden van te voren bezig met het verzamelen van speelgoed, hetzij via de weggeefsites op facebook, via Marktplaats of via een zeer gunstige aanbieding in de speelgoedwinkel. Een wasbeurt, likje verf of stof en naaimachine maken er dan wel iets moois van. Hier hebben wij bijv. zo'n outlet winkel waar je dan in de aanbieding voor nog geen 2 euro leuke kinderboeken e.d. kunt krijgen. Verder sponsoren wij de zoon bij hun cadeau met een bijdrage voor de twee kleinkinderen.

Met Kerst is het gezamenlijke kerstdiner wat bij ons de boventoon voert. Wel worden dan kleine surprises gemaakt of gekocht voor iedereen onderling. Voor mij hoeft dit eigenlijk niet, maar de kinderen (vooral mijn dochter) willen dit nog altijd graag doen. Het plezier en spanning bij het zoeken of maken naar een geschikt en leuk cadeau maakt het toch iets speciaals voor iedereen.....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Schulden Forum

« Reply #8 on: November 20, 2015, 10:31:27 AM »

Offline Meelezertje

• Vip Members
  • Top Poster
« Reply #9 on: November 20, 2015, 11:19:29 AM »
Eén dochter van ons en haar man hebben een dik (dubbel) inkomen. En hadden nog geen kinderen (nu 1 onderweg). Eén dochter en man hebben meer moeite dan gemiddeld om rond te komen met kinderen. De 'rijke' tante brengt voor alle kinderen (en voor ons) altijd grotere kado's mee. Wel in overleg met de ouders,wat nuttig/ nodig is. Ik geloof niet dat iemand daar moeite mee heeft. Ik ook niet. Als het er maar niet om gaat om iemand 'de ogen uit te steken' of zo. Bovendien komt het voorde kinderen toch allemaal van de Sint. Gewoon blij ermee zijn. Geven is een kunst, maar onbevangen ontvangen ook.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Offline gewoon

• VIP-2
  • Top Poster
« Reply #10 on: November 20, 2015, 12:52:37 PM »
Ha heb het meeste met het verhaal van Chrissie wat moet er terecht komen van die kinderen die zoveel rommel moeten uitpakken dat ze er geen fut voor hebben.

En het gaat immers om de kleine dingen was gisteren bij de AH en daar zag ik bij de kassa strooigoed marsepein krielaardappeltjes liggen en dacht is er nog iemand die aan de kinderen denkt hier.

Of je kinderen te kort doet is het misschien goed om te graven in je eigen geheugen wat het was en dan bedenk ik mij dat het thuis niet breed was en dan toch je schoen zetten natuurlijk iedere avond een vorm van stug bedelen, en dan het feest dat na dagen je met 1 schoen aan weer naar boven moest voor de tweede schoen er een glimmende kikker in te zien.... dat is feest.

Online flits

• Top Poster
« Reply #11 on: November 20, 2015, 04:27:09 PM »
sinterklaas en kerstkadotjes doen we al jaren niet meer omdat we geen kleine kinderen meer zijn en hebben we gaan wel elk jaar bij elkaar eten
Remember life is not just about surviving the storm...It's about learning to dance in the rain even when things are pouring down around you!

schulden vrij sinds 29 december 2016

Offline Chrissie

• Vip Members
  • Top Poster
« Reply #12 on: November 20, 2015, 08:06:39 PM »
Is net zo gezellig flits, niets mis mee.

Offline Marjan12

• Top Poster
« Reply #13 on: November 21, 2015, 12:14:25 PM »
Ik heb besloten om de kerst en sinterklaas niet met familie meer te vieren. Net als bij iedereen worden er afspraken gemaakt over kado's waar niemand zich aanhoudt. Voor hun kinderen, goed bedoel overigens. Maar thuis zit ik met de problemen met kinderen, die over de jank zijn, omdat ik zo weinig kan geven. Mijn kinderen hebben de leeftijd dat ze dit nog niet begrijpen.

Offline Chrissie

• Vip Members
  • Top Poster
« Reply #14 on: November 21, 2015, 01:00:24 PM »
Marjan heel begrijpelijk jou gevoelens.

:-* :-*

+-User

Welcome, Guest.
Please login or register.

Forgot your password?

+-Stats ezBlock

Members
Total Members: 3114
Latest: Mevrouwnijntje
New This Month: 4
New This Week: 2
New Today: 0
Stats
Total Posts: 44147
Total Topics: 5527
Most Online Today: 192
Most Online Ever: 343
(August 02, 2018, 03:59:07 PM)
Users Online
Members: 3
Guests: 167
Total: 170

Laatste berichten

Minnelijk Traject en Individuele inkomsten toeslag? by jan
Yesterday at 10:06:02 PM

betaling herinnering by Marjan12
December 12, 2018, 11:17:21 PM

leefgeld schulden stand by flits
December 09, 2018, 09:48:34 AM

Slotuitdelingslijst by jan
December 08, 2018, 04:28:21 PM

Dit zijn wij by jan
December 07, 2018, 06:33:23 PM

Mijn Schulden meter by marco
November 30, 2018, 02:08:46 PM

Consumentennieuwsbrief nov: Dit moet je weten over nazorg en serviceabonnementen by redactie
November 24, 2018, 11:10:09 AM

Schuldhulpverlening van gemeenten nog niet op orde by redactie
November 23, 2018, 10:37:17 AM

Slechts 5% van de koopwoningen bereikbaar voor starter HBO/WO by redactie
November 23, 2018, 10:33:30 AM

Boete voor flitskredietaanbieder Inpetto by redactie
November 22, 2018, 07:01:58 AM

Betekent dit huisuitzetting? by jan
November 21, 2018, 08:49:55 PM

Stress en hartkloppingen by chapter
November 16, 2018, 09:48:39 PM

Aflossingsschema Doorlopend Krediet by JMSchuld
November 14, 2018, 04:28:33 PM

Werk en wsnp by Joost
November 10, 2018, 04:23:19 PM

Wijziging vtlb bij wijzigingen in het salaris? by chapter
November 03, 2018, 11:50:37 PM

Beslag rekening belastingdienst tijdens budgetbeheer GKB by Samm
November 01, 2018, 07:32:36 PM

Netflix by equestrian
October 28, 2018, 09:17:23 PM

Slotuitdeling lijst by jan
October 28, 2018, 08:15:37 PM

Kleine dingen om blij van te worden. by willy
October 26, 2018, 06:06:35 PM

wat mag de deurwaarder by sacredfour
October 25, 2018, 09:09:04 AM

Beperkte leesvaardigheid zorgt voor belemmering bij aanpak schulden by equestrian
October 19, 2018, 12:43:21 PM

Willy by Katniss
October 19, 2018, 11:06:52 AM

Wanprestatie? by willy
October 19, 2018, 08:25:27 AM

Hoe komen jullie de feestdagen door? by marco
October 17, 2018, 11:33:00 PM

Mijn schuld is verjaard. by Incasso_deskundige
October 02, 2018, 09:15:50 PM

Incasso/deurwaarderskantoor reageert zeven jaar later op onterechte incasso. by Groezel
September 29, 2018, 01:17:54 PM

Kinderbijslag by Samm
September 23, 2018, 05:53:26 PM

Kopen op afbetaling bij webwinkels moet veranderen by Stil-verdriet
September 23, 2018, 05:29:09 PM

Schuldhulpverlening van gemeenten nog niet op orde by Joost
September 15, 2018, 12:33:20 PM

Burger mag niet in de knel komen door digitaliserende overheid by redactie
September 15, 2018, 10:22:50 AM