+- +-

Recent Topics

Wij wensen Speekbox welkom op ons forum!! by admin
Today at 07:45:08 AM

Gezinzondernaam is jarig vandaag!!! by admin
Today at 01:08:17 AM

moshboshi is jarig vandaag!!! by admin

LoanRider by Elah
Yesterday at 07:09:38 PM

In spagaat, oplossing kan er over een dag zijn by daniel
Yesterday at 04:40:00 PM

Todays Birthdays

Artikelen

Wanneer weer gerust ademen?
Rating *****
Comments 0
Views 5059
By: Knibbel
Date December 28, 2012, 11:02:17 PM
Geef nooit je bankrekening of bankpas af
Rating *****
Comments 0
Views 7949
By: peter
Date September 13, 2011, 07:52:00 PM
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
Rating *****
Comments 0
Views 10776
By: Dick
Date June 02, 2011, 09:01:23 AM
De Wet schuldsanering natuurlijke personen (WNSP)
Rating *****
Comments 0
Views 9596
Date March 27, 2011, 10:28:00 PM
Het Minnelijk traject
Rating ****
Comments 0
Views 9480
Date February 27, 2011, 09:51:14 PM
Case Incasso kosten (Rapport Voorwerk II)
Rating *****
Comments 1
Views 7348
By: Ton
Date August 01, 2010, 10:29:26 AM
BKR coderingen
Rating *****
Comments 1
Views 12207
Date May 30, 2010, 02:43:56 PM
Cre?ren van Financieel Overzicht
Rating *****
Comments 3
Views 8617
By: peter
Date May 09, 2010, 04:14:24 PM

Author Topic: onderaan de ladder beland  (Read 241766 times)

Offline burningspirit

• Vip Members
  • Top Poster
  • Be a glow and burning spirit (Rom.12:11)
    • View Profile
Re: onderaan de ladder beland
« Reply #190 on: November 11, 2014, 02:21:27 PM »
Vandaag is een memorabele dag.
In mijn andere topic (baan gevonden) heb ik al gerept over mijn wandeling voor werk.
Vandaag is ook een brief binnengekomen waarin bekendgemaakt is, dat we een toekenningsbeschikking zullen krijgen. Toegelaten tot de start van een schuldregeling, te beginnen met een minnelijk traject.  :D

Volgende week donderdag gaat het al beginnen. De Prinses heeft niets te veel gezegd vorige week.
Ze zal ons het VLTB voorrekenen en uitleg geven van een complicatie in de vorm van de huwelijkse voorwaarden waaronder we uit voorzorg destijds trouwden. Mijn vraag zal zijn of de huwelijkse voorwaarden niet alsnog ontbonden kunnen worden, want we hebben er nooit echt gebruik van gemaakt. Er is niks geregeld, want we hebben geen huis gekocht en de winkel was 50/50 van ons allebei. Zoals het er nu uit ziet zullen ze twee aparte schuldenregelingen moeten opstarten. Met alle gevolgen van dien. Die gevolgen, daar ga ik eens induiken deze week.

Maar jommensssss..... het gaat écht beginnen!!!! Nog een dansje dan maar.... ;D ;D ;D
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Offline chapter

• Vip Members
  • Top Poster
    • View Profile
    • Fecbook groep voor advies bij schulden
« Reply #191 on: November 11, 2014, 02:44:02 PM »
wauwwwww eindelijkkkk gefeiciteerd

Offline Bloem2

• Top Poster
    • View Profile
« Reply #192 on: November 12, 2014, 07:54:24 PM »
Joepiedepoepie!

Offline tuthola

• Vip Members
  • Top Poster
    • View Profile
    • Schuldenvrij certificaat
« Reply #193 on: November 13, 2014, 09:05:37 AM »
Wat fijn dat het eindelijk gaat beginnen :-)
Ik denk niet dat je de huwelijkse voorwaarden nu nog kan ontbinden, ik zou het laten zoals het is en zeker zelf geen actie ondernemen, je kan het natuurlijk navragen bij de persoon die jullie minnelijk gaat behandelen.

Op zich hoeft het niet uit te maken als jullie allebei apart in een regeling komen....zelfde regels.....dus ik vraag me af waar je bang voor bent.

Offline burningspirit

• Vip Members
  • Top Poster
    • View Profile
« Reply #194 on: November 13, 2014, 10:31:52 AM »
Ik ben nergens bang voor, wil gewoon graag het verschil weten van te voren.
Voor ons voelt het wel heel raar.
We hebben altijd alles samen gedaan en hebben ons altijd verantwoordelijk gevoeld voor elkaar en voor onze kinderen.
De opmerking die in de toekenningsbrief werd gemaakt was:
"Aangezien u getrouwd bent onder huwelijkse voorwaarden, ben u niet aansprakelijk voor elkaars schulden."
De Prinses zal er volgende week meer over vertellen, maar het betekent in elk geval dat er twee schuldenregelingen zullen moeten worden opgestart.
Dat laatste voelt heel erg krom voor ons, maar misschien is het inderdaad helemaal geen probleem. Ik merk het wel, maar wil er gewoon iets meer over weten al. Net zoals ik me al voorbereid en zelf een VLTB berekening ga maken, om te zien of het veel afwijkt. Ik wil dan eventuele afwijkingen ook begrijpen. Zulke dingen houden me fris en doelbewust. En ik vermijd om boven op de kast te gaan zitten omdat ik dingen niet begrijp. Ik kan dan ook beter afstand bewaren, aanpakken, positief en oplossingsgericht. Het hele schulden verhaal beschouwen als een situatie/uitdaging waarvoor wij een oplossing moeten zien te vinden, een soort van proefwerk of scriptie er van maken voor mezelf. In plaats van weer terugzakken in de put van zelfmedelijden en achterdocht, waar we niks mee opschieten.

Snap je, Tuthola?

Offline Marjan12

• Top Poster
    • View Profile
« Reply #195 on: November 13, 2014, 10:33:30 AM »
Maar jommensssss..... het gaat écht beginnen!!!! Nog een dansje dan maar.... ;D ;D ;D

Dan komt er eindelijk een einde aan jullie ellende. Je bent er nog niet, je bent onderweg en met jullie instelling gaan jullie er komen!

Offline tuthola

• Vip Members
  • Top Poster
    • View Profile
« Reply #196 on: November 13, 2014, 10:58:24 AM »
Ja BS ik begrijp je nu wat beter, het zinnetje "met alle gevolgen van dien" heb ik dan verkeerd begrepen en snap ook best dat het ook raar is dat je nu apart aan een schuldenregeling moet werken.
Ik weet natuurlijk niet wat er precies in de huwelijkse voorwaarden is overeengekomen (hoeft ook niet) waarschijnlijk zit um daar de kneep. Voor hoeveel % zijn jullie aansprakelijk voor de schulden volgens de huwelijkse voorwaarden m.a.w. op wie zijn naam staan de schulden.
Het is wel een vreemd dat dit nu pas boven tafel komt terwijl je al zo lang aan het ploeteren bent, maar goed het gaat beginnen dus nog even van de roes genieten  ;)

Offline burningspirit

• Vip Members
  • Top Poster
    • View Profile
« Reply #197 on: November 13, 2014, 12:23:17 PM »
Kijk en dat is nu ook het zotte van dit allemaal.
Onze huwelijkse voorwaarden hebben we bij ons trouwen 'erbij genomen' omdat dit toen financieel gezien een stuk voordeliger was dan dat je dat later nog eens moest gaan doen. Vervolgens hebben we alleen maar afgesproken dat we in beginsel elk voor de helft van alles verantwoordelijk waren. Dit is niet door een notaris vastgelegd en volgens mijn zoektocht dus ook niet ingeschreven in het huwelijksgoederenregister. Later, toen we verplichtingen aangingen t.o.v. de bank i.v.m. de winkel zijn we gewoon op die 50/50 voet verdergegaan.
Eigenlijk denk ik nu zelf dat deze huwelijkse voorwaarden totaal geen invloed hoeven hebben op onze schuldregeling. Ik vermoed nu dat het alleen van rechtswege formeel zo zal moeten zijn dat er twee schuldregelingen moeten worden opgestart. Maar daar heb ik het dan volgende week wel met de Prinses over.  ;D

Ben inmiddels ook al wat berekeningen gaan maken. Als ik het nu goed zie, zullen we zo'n beetje 100 euro per maand (wel ruim genomen) nog moeten bezuinigen op onze uitgaven. En dat is dan weer een leuke uitdaging, waar ik alvast mee kan beginnen. Hopelijk heb ik me niet zitten verrekenen.... maar dat..... komt dan ook volgende week wel!

Ik durf langzamerhand heel voorzichtig een klein beetje blijer te zijn en heb in elk geval wat meer rust gekregen.

Offline burningspirit

• Vip Members
  • Top Poster
    • View Profile
« Reply #198 on: November 21, 2014, 01:38:59 PM »
Gisteren dan eindelijk de eerste stap mogen zetten:alle papieren getekend voor de start van het minnelijk traject! Zo traag als alles de afgelopen jaren ging, zo vliegensvlug ging alles gisteren. De verbazing over mijn zeer complete map van vorige week, kreeg nog eens extra bevestiging. De Prinses had de hele map doorgenomen en uitgevlooid en ze zei dat ze niets, maar dan ook niets miste.

Wel had ze een paar vragen. Om te beginnen spraken we over onze huwelijkse voorwaarden. Ik kon haar vertellen dat die niet ingeschreven staan in het huwelijksgoederenregister, want dat had ik geraadpleegd. Het was heel grappig, want ze had de formulieren klaargemaakt voor 2 verschillende regelingen.... en moest het dus allemaal opnieuw gewijzigd uitprinten.... ;D Zij zou nog even GBA raadplegen en ik kreeg de opdracht om nog eens bij de belastingdienst te checken wat er in de afgelopen tijd toch met de algemene heffingskorting is gebeurd.

Enige verwarring was er nog over de verschillende soorten vergoedingen die we ontvangen. Er is sprake van (arbeids)vergoeding van postservice, vrijwilligersvergoeding van de sportclub en onkostenvergoeding van het museum. Wat is nu inkomen en wat niet? Het B.A.C.houdt een iets andere beoordeling aan dan de afdeling WWB.

Alles bij elkaar zat ik aardig goed met mijn berekeningen en zij voorspelde dat de bezuiniging die ik in gedachten had  waarschijnlijk niet zo hoog hoefde zijn straks.
Ook gaf ze aan dat er best een kans was dat we, ondanks de combinatie van hoge schuld en laag inkomen (dus weinig afloscapaciteit), toch gewoon het minnelijk traject kunnen doen. Er zijn veel positieve factoren waar we zelf hard aan gewerkt hebben en nog steeds werken. Allebei in therapie (met een geplande einddatum)  om daarna weer lekker aan het werk te kunnen, zodat er meer in de spaarpot zal kunnen. En aantoonbaar actief gebleven. En contact gehouden, zo veel als mogelijk, met alle schuldeisers.

Om een lang verhaal een beetje korter te maken: ze heeft direct een nieuwe set papieren geprint. Wij zijn naar huis gefietst, hebben alles gelezen, alles ondertekend en mijn man heeft het direct weer teruggebracht. Verbazing weer  ;D
De Prinses heeft vanaf volgende week een andere functie en wilde ons traject nog wel op kunnen starten. We krijgen een nieuwe contactpersoon, die de schuldeisers gaat benaderen, maar hoeven dus niet opnieuw ons verhaal te 'verkopen' . Misschien nog wel toelichten, maar dat valt ons ook steeds minder zwaar. Ons zelfvertrouwen keert een beetje terug, heel voorzichting.

Voor mij is alles nu ook helder en duidelijk. En eindelijk lijken ook instanties nu te zien dat we echt goed overzicht hebben over alles. De gesprekken zijn gelijkwaardiger, ik voel me minder gekleineerd. We kunnen gelukkig onze rug weer een beetje rechten. En niet onbelangrijk: we gáán ervoor! Samen onze schouders eronder, zoals we altijd met alles hebben gedaan. Ik voel me een gezegend mens! Als alles goed gaat zijn we medio 2018 weer "vrij " ........ ;D
Pfieuw! Nu ben ik heel benieuwd naar het vervolg.

Offline tuthola

• Vip Members
  • Top Poster
    • View Profile
« Reply #199 on: November 21, 2014, 11:29:30 PM »
Mooie berichten BS hoop dat het nu snel voor jullie gaat :-)

Recente Berichten

Wij wensen Speekbox welkom op ons forum!! by admin
Today at 07:45:08 AM

Gezinzondernaam is jarig vandaag!!! by admin

moshboshi is jarig vandaag!!! by admin

Re: LoanRider by Elah
Yesterday at 07:09:38 PM

Re: LoanRider by Marjan12
Yesterday at 04:40:23 PM

Re: In spagaat, oplossing kan er over een dag zijn by daniel